Do šiestich kapitol zhrnuli autori Peter Zupko a Peter Žeňuch zo Slavistického ústavu Bratislava svoje práce o vizitáciach predposledného jágerského biskupa Barkóciho v Šarišskom arcidiakonáte, ktoré boli vykonané od 18.mája do 4.septembra 1749. Z ich práce som získal informácie aj o mnou skúmanej oblasti (obec Milpoš). Aj keď Milpoš sa konkrétne nespomína, ale spomína sa hanigovská farnosť, do ktorej v čase vizitácie Milpoš ako osada Hanigoviec patrila.
Barkóciho vizitácie patrili do obdobia rekatolizácie, to je k obdobiu, kedy sa reformácia ako celospoločenské hnutie (trvala viac ako sto rokov) odmietajúce autoritatizmus katolíckej cirkvi nebolo už tak silné. Ostrihomský arcibiskup Peter Pazmaň vo svojej správe píše, že v priebehu 16. storočia prešlo až 90% uhorského obyvateľstva na protestantizmus. Významnú úlohu v tom zohrala šľachta. Na druhej strane plebs (pospolitý ľud) často zotrval na svojich historických, náboženských tradíciách. Svedčí o tom príspevok Juraja Brincka na vedeckej konferencii Forum Slavici 2009 v Nitre, kde uviedol, že roku 1664 olšavský richtár Gabriel – prísažný obce a celá obec s povolením zemepána si za kňaza zvolila Jána Skolníka, aby vyplnili ďalej naše grécke náboženstvo. Za vyše sto rokov trvajúcej reformácie si zachovali svoju liturgiu, jazyk a spev.
Barkóciho vizitácie autori spracovali podľa územnej organizácie vtedajšej doby, kde sídlo rímskokatolíckej cirkvi bolo v Pečovskej Novej Vsi, avšak obce v jeho spádovom obvode boli gréckokatolícke a spomínajú sa konkrétne Hanigovce, Ľutina, Olejníkov a Jakovany.
O Hanigovciach (Hanigóc, Hennig ) sa píše ako o sídle gréckokatolíckej farnosti, ktoré malo dve filiálky Ľutinu a Olejníkov. Cerkev bola zasvätená sv. Demeterovi. V roku 1745 bola na cerkvi vymenená strecha, v inventári boli dve kňazské rúcha, tri alby, jedna strieborná čaša, cínové cibórium a päť zástav. Benifikované boli dva zvony. Cintorín bol oplotený a benifikovaný. Obyvatelia rozprávali rusínskym nárečím. Patronátne právo mala rodina Péčiovcov. Presbyterom bol Ján Tarasovič, ktorý mal v čase vizitácie 32 rokov, bol ženatý, medzi obyvateľstvom mal dobrú povesť, jeho domácnosť tvorili dvaja sluhovia. Krsteľnicu nemal, pred každým krstom požehnával novú vodu. Bohoslužby konal v nedeľu a sviatky. Utiereň bola pri východe slnka a bohoslužby začínali o deviatej hodine. Viedol matričné záznamy. Naturálne dávky, taxy, štóla a koledy boli postačujúce na živobytie. Ročný príjem bol okolo 25 zlatých.
Ľutina mala starobylú cerkev sv. Kozmu a Damiána a bola konsekreovaná. Chodieval tu presbyter z Hanigoviec a Drienice. V inventári boli dve kňazské rúcha, dve alby, jeden strieborný kalich, štyri zástavy, cínové cibórium. Dva zvony boli benifikované. Evanjelici z tejto obce konvertovali ku gréckokatolíkom. Veriaci si svojho kňaza ctili, ale sviatky porušovali prácou.
V Olejníkove cerkev ani cintorín nemali, nebohých pochovávali na cintoríne v Ľutine. O veriacich sa staral kňaz z Hanigoviec.
Jakovany (Jakoris) kamenná cerkev – náchylná na spadnutie. O veriacich sa staral kňaz z Drienice.
Rímskokatolícka cirkev v Pečovskej Novej Vsi bola konštituovaná v roku 1699 a matričné záznamy sa viedli od roku 1724.
Počet veriacich vo farnosti Pečovská N.Ves
rímski katolíci gréckokatolíci evanjelici spolu
Pečovská N.Ves 471+140 119 + 27 68+22 847
Hanigovce 10+6 180+55 —– 251
Ľutina 16 319+90 4 429
Olejníkov —- 60+24 — 84
Jakovany 20 100 2 122
Spolu: 517+146 778+196 74+22 1.733
Spracoval: Mikuláš Adzima